Коли ми ставимо двокрапку в Бср

Поняття про БСР. Розділові знаки в БСР

Безсполучникове речення (БСР) — це таке складне речення, частини якого з’єднуються в одне смислове та граматичне ціле за допомогою інтонації. Між частинами безсполучникового речення (БСР) ставляться такі розділові знаки як: кома, тире, двокрапка, крапка з комою.

Я не знаю, чи там угорінаді мною є життя,але я добре бачу,що вся краса тут на землі. Безсполучникове складне речення. Кома і крапка з комою у БСР

Основні ознаки безсполучникового складного речення;Смислові відношення між простими реченнями у безсполучниковому складному реченні;Кома, крапка з комою в складному безсполучниковому реченні;ЗНАТИ

ПОРІВНЯЙТЕ РЕЧЕННЯ: Душі здається що вона могла б все відтворити в ясному свічаді. Очі без душі сліпі вуха без серця глухі. Зробіть висновок про засоби зв’язку між частинами style.text. Decoration. Underline

Безсполучникове складне речення — це складне речення, частини якого поєднуються в змістове ціле за змістом та інтонаційно, без допомоги сполучників чи сполучних слів.

З ОДНОТИПНИМИ ЧАСТИНАМИ,які рівноправні, не підпорядковані одна одній (співвідноситься зі складносурядним) Пригріло сонечко, обсохла земля, потягла орача в поле З РІЗНОТИПНИМИ ЧАСТИНАМИ, одна частина пояснює іншу, підпорядковується їй(співвідноситься зі складнопідрядним) Цілісінький день у роботі: одно ще не скінчу, вже друге мене дожидаєГрупи речень за характером змістових відношень:

Розділові знаки у БСРкоматирекрапка з комоюдвокрапка

Запам’ятай!Кома у безсполучниковому складному реченніРоз’їхалися гості, розійшлися сусіди.. Виросли в селі мої діти, вже й онуки дорослі. Автобус швидко від’їжджав, не стало видно його за поворотом. Потім запалали білі хмари, відступила ніч на край землі.

Ставимо крапку з комою. Все раділо, стрічаючи день; і день зрадів, розцвітаючи, ясний, теплий, погожий. [ ]; [ ]Якщо частини безсполучникового складного речення дуже поширені і в середині їх уже є свої розділові знаки. Ми просто йшли; у нас нема зерна неправди за собою. [ ]; [ ]Якщо частини безсполучникового складного речення далекі за змістом

Пояснювальний диктант. Запишіть речення, обґрунтуйте розділові знаки. У яких реченнях можлива заміна одного знака іншим? Немає мудріших, ніж народ, учителів; у нього кожне слово – це перлина (М. Рильський). Слово – не полова, язик – не помело (Нар.тв.) Радість життя пізнається через перемоги, правда життя – через поразки (А. Коваль). Усі галочки защебетали, зозуля закувала (Нар.тв.). Були й за гетьманів співці; з них деякі вічнії співи зложили (Леся Українка)

Вправа 301 Складіть речення, що відповідають за будовою поданим схемам. Визначте види речень[ ]; [ ]. 2. [ ], і [ ].3. [ ], [ ], [ ]. 4. [ ], (що ).

Твердження. Відповідь. Безсполучниковим складним реченням називається таке речення, в якому прості речення об’єднані змішаним зв’язком. Безсполучникові складні речення можуть бути лише з однорідними простими реченнями, які є синтаксично рівноправними. Між однорідними простими реченнями у безсполучниковому складному реченні можуть бути різні смислові відношення. У безсполучникових складних реченнях прості речення можуть вимовлятися з інтонацією переліку, зіставлення, пояснення. У безсполучникових складних реченнях між простими реченнями завжди ставиться кома

У безсполучниковому складному реченні Над лісами, підпливаючи стекою, тремтіло підлиняле блакиттю небо в ньому танули тонкі крижини білих хмарин (М. Стельмах) потрібно поставити. А Крапку з комою. Б Двокрапку. В Тире. Г Кому.

АБВГСпробуй ще!Правильно!Спробуй ще!Спробуй ще!Правильна схема речення Нізвідки й не пахло грозою і небо і ліси мали дрімливий перепочинок літа (М. Стельмах) (розділові знаки вилучено)rrrrrrrrrrrrrrr

Знайти складне безсполучникове речення , в якому між частина потрібно поставити крапку з комою. На щастя злива вже вщухала крізь хмари пробивалося сонце. Здобудеш освіту побачиш більше світу. Не забувай добре ім’я найбільше багатство. Вже й ніч землю обіймає зійшов місяць і вдарив ясним промінням по білих хатах. АБВГПоміркуй ще!Поміркуй ще!Молодець!Поміркуй ще!

Домашнє завдання. Виписати з «Кобзаря» Шевченка 3-4 безсполучникових складних речень, у яких між частинами вживається кома чи крапка з комою.

4. Двокрапка в складному реченні

  • друга частина пояснює, доповнює зміст першої (можна поставити а саме ): Видовище вражаюче, мальовниче: безмежжя хлібів, а над ними — безліч білих крил у польоті (О. Гончар).
  • друга частина вказує на причину або наслідок того, про що говориться в першій (мо
    жна поставити бо, тому що, так що ): Признаюсь — заздрю планетам: вони мають свої орбіти, і ніщо не стає їм на їхній дорозі (М. Коцюбинський). Віхола розпочалася з самісінького ранку: вийти з хати просто неможливо (О. Кобилянська).
  • у першій частині є слова так, такий, чути, бачити, вирішувати, думати, знати тощо (можна поставити що ): Я несу воду й чую: земля у мене під ногами тріскається і так пече, ніби я на жаровню ступаю (В. Близнець).

Також ставимо двокрапку в складних реченнях, проміжних між безсполучниковими й складнопідрядними , коли зміст другої частини уточнює зміст першої , а в складі першої є сполучники чи сполучні слова:

Недовге життя хмар: як непомітно з’явились, так непомітно й зникнуть, розтануть до полудня (О. Гончар).

“Безсполучникове складне речення (узагальнення)”

Конспект уроку з української мови для 9 класу на тему “Складне безсполучникове речення (узагальнення)”.

КОНСПЕКТ УРОКУ

УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У 9 КЛАСІ

Тема: Розділові знаки в безсполучникових реченнях (узагальнення).

  • поглибити й систематизувати знання учнів про безсполучникове складне речення, закріпити знання правил вживання розділових знаків між частинами безсполучникового речення;
  • розвинути й закріпити вміння виявляти смислові відношення між частинами безсполучникових речень; розвинути логічне мислення, увагу, спостережливість, творчі здібності учнів;
  • виховати повагу до рідної мови та рідного слова, актуалізувати значущість пунктуації як розділу лінгвістичної науки, активувати інтерес до сучасної української літератури.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

Обладнання: підручник, роздавальний матеріал.

Мова – це доля нашого народу,

І вона залежить від того, як ревно

1.Організаційний момент. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

Сьогодні ми з вами закріпимо знання про складне безсполучникове речення, повторимо правила уживання розділових знаків між його частинами, розвинемо вміння виявляти смислові відношення між ними, дізнаємось багато цікавого.

2.Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

  1. Яке речення називають складним безсполучниковим? (це таке складне речення, частини якого поєднані лише за змістом та інтонацією, без сполучників та сполучних слів);
  2. Які є смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення? (одночасність дій, послідовність дії, причинові, пояснювальні, умовні, часові, наслідкові відношення та відношення протиставлення, зіставлення);
  3. Коли між частинами БСР ставимо кому? (якщо вони поєднані відношенням одночасності, послідовності);
  4. Коли між частинами БСР ставимо крапку з комою? (якщо частини рівноправні, мають усередині свої розділові знаки або далекі за змістом );
  5. Коли між частинами БСР ставимо двокрапку? (у першій частині є дієслова знати, бачити, чути, розуміти, уявляти, пам’ятати тощо, наступна частина розкриває зміст попередньої, виражає причину того, про що йдеться у попередній);
  6. Коли між частинами БСР ставимо тире? (наступна частина виражає наслідок того, про що йдеться у попередній, зміст частин протиставляється, порівнюється)

3.Перевірка домашнього завдання.

Вдома ви мали скласти речення за схемами:

4.Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Розділові знаки насправді неймовірно полегшують нам життя, адже допомагають зрозуміти зміст речення. А чи відомо вам щось з історії пунктуації? Вперше прототипи розділових знаків з’явилися у 2 ст. до н.е. Арістофан Візантійський , очільник Александрійської бібліотеки , створив систему нотацій для драматичних творів. Кома з’вилася у ХV столітті – замість косої риски, якою на той час заміняли крапку всередині речення. Двокрапка вперше згадується у книзі «Грамматіка словенска» Лаврентія Зизанія ( 1596 ) у значенні, близькому до сучасної крапки з комою, а Мелетій Смотрицький у своїй «Граматиці» ( 1619 ) називає його «двоєточієм». Тире почали використовувати на зламі ХVII – ХVIIІ століть, а в Україні – на початку ХІХ. Розділові знаки мали цікаві назви в українській мові. Кому називали запинкою чи перетинкою, а тире чи дефіс – рискою. Сучасні назви розділових знаків впровадили з правописом М.Скрипника 1929 року.

5.Закріплення знань, умінь та навичок учнів. Виконання системи завдань.

Вправа 1. Запишіть речення, вставте пропущені розділові
знаки. Виконайте синтаксичний розбір речення.

Махнула осінь в ліси (—) вони зацвіли пурпуровими(,) сірими та жовтими фарбами (І Франко).

Дивлюсь я (:) біла хмарка криє сіре небо (Т.Шевченко).

Вправа 2. Запишіть речення із твору сучасної української письменниці Дари Корній «Сузір’я Дів», вставте пропущені розділові знаки. Поясніть смислові відношення між частинами речень.

  1. Василинка старанно вимальовує кольорових янголів (,) бабуся тимчасом варить борщ (одночасність подій).
  2. Дівчина знала (:) Іван не полишатиме спроб (є дієслово знати + зміст наступної частини розкриває зміст попередньої).
  3. Любов тримає людей укупі (,) егоїзм розводить по кутках (послідовність подій).
  4. Невидимі лихі руки піднімають дівчину над підлогою крипти (,) невидимі лихі очі просвердлюють її наскрізь (одночасність).
  5. Не розуміла (:) чому Надя Тарасові про це не скаже? ( зміст наступної частини розкриває зміст попередньої частини).
  6. Я скажу (–) серцем відчуєш, мене зрозумієш (наслідок).

Вправа 3. Пограймо з вами у гру. На початку уроку кожен з вас отримав зображення розумного смурфика, який посміхається. Я буду зачитувати твердження. Якщо ви з ним погоджуєтесь, піднімайте смурфика вгору.

1.Між частинами безсполучникових складних речень можуть ставитись тільки такі розділові знаки, як-от: двокрапка, тире, кома. ☹

2.Речення Він усміхається до сонця, пестить рукою жовті кленові листочки складне безсполучникове? ☹

3.Частини речення Учи азбуку – прийде хліб у руку виражають наслідкові смислові відношення?