Коли ми ставимо двокрапку в Бср
Поняття про БСР. Розділові знаки в БСР
Безсполучникове речення (БСР) — це таке складне речення, частини якого з’єднуються в одне смислове та граматичне ціле за допомогою інтонації. Між частинами безсполучникового речення (БСР) ставляться такі розділові знаки як: кома, тире, двокрапка, крапка з комою.
Я не знаю, чи там угорінаді мною є життя,але я добре бачу,що вся краса тут на землі. Безсполучникове складне речення. Кома і крапка з комою у БСР
Основні ознаки безсполучникового складного речення;Смислові відношення між простими реченнями у безсполучниковому складному реченні;Кома, крапка з комою в складному безсполучниковому реченні;ЗНАТИ
ПОРІВНЯЙТЕ РЕЧЕННЯ: Душі здається що вона могла б все відтворити в ясному свічаді. Очі без душі сліпі вуха без серця глухі. Зробіть висновок про засоби зв’язку між частинами style.text. Decoration. Underline
Безсполучникове складне речення — це складне речення, частини якого поєднуються в змістове ціле за змістом та інтонаційно, без допомоги сполучників чи сполучних слів.
З ОДНОТИПНИМИ ЧАСТИНАМИ,які рівноправні, не підпорядковані одна одній (співвідноситься зі складносурядним) Пригріло сонечко, обсохла земля, потягла орача в поле З РІЗНОТИПНИМИ ЧАСТИНАМИ, одна частина пояснює іншу, підпорядковується їй(співвідноситься зі складнопідрядним) Цілісінький день у роботі: одно ще не скінчу, вже друге мене дожидаєГрупи речень за характером змістових відношень:
Розділові знаки у БСРкоматирекрапка з комоюдвокрапка
Запам’ятай!Кома у безсполучниковому складному реченніРоз’їхалися гості, розійшлися сусіди.. Виросли в селі мої діти, вже й онуки дорослі. Автобус швидко від’їжджав, не стало видно його за поворотом. Потім запалали білі хмари, відступила ніч на край землі.
Ставимо крапку з комою. Все раділо, стрічаючи день; і день зрадів, розцвітаючи, ясний, теплий, погожий. [ ]; [ ]Якщо частини безсполучникового складного речення дуже поширені і в середині їх уже є свої розділові знаки. Ми просто йшли; у нас нема зерна неправди за собою. [ ]; [ ]Якщо частини безсполучникового складного речення далекі за змістом
Пояснювальний диктант. Запишіть речення, обґрунтуйте розділові знаки. У яких реченнях можлива заміна одного знака іншим? Немає мудріших, ніж народ, учителів; у нього кожне слово – це перлина (М. Рильський). Слово – не полова, язик – не помело (Нар.тв.) Радість життя пізнається через перемоги, правда життя – через поразки (А. Коваль). Усі галочки защебетали, зозуля закувала (Нар.тв.). Були й за гетьманів співці; з них деякі вічнії співи зложили (Леся Українка)
Вправа 301 Складіть речення, що відповідають за будовою поданим схемам. Визначте види речень[ ]; [ ]. 2. [ ], і [ ].3. [ ], [ ], [ ]. 4. [ ], (що ).
Твердження. Відповідь. Безсполучниковим складним реченням називається таке речення, в якому прості речення об’єднані змішаним зв’язком. Безсполучникові складні речення можуть бути лише з однорідними простими реченнями, які є синтаксично рівноправними. Між однорідними простими реченнями у безсполучниковому складному реченні можуть бути різні смислові відношення. У безсполучникових складних реченнях прості речення можуть вимовлятися з інтонацією переліку, зіставлення, пояснення. У безсполучникових складних реченнях між простими реченнями завжди ставиться кома
У безсполучниковому складному реченні Над лісами, підпливаючи стекою, тремтіло підлиняле блакиттю небо в ньому танули тонкі крижини білих хмарин (М. Стельмах) потрібно поставити. А Крапку з комою. Б Двокрапку. В Тире. Г Кому.
АБВГСпробуй ще!Правильно!Спробуй ще!Спробуй ще!Правильна схема речення Нізвідки й не пахло грозою і небо і ліси мали дрімливий перепочинок літа (М. Стельмах) (розділові знаки вилучено)rrrrrrrrrrrrrrr
Знайти складне безсполучникове речення , в якому між частина потрібно поставити крапку з комою. На щастя злива вже вщухала крізь хмари пробивалося сонце. Здобудеш освіту побачиш більше світу. Не забувай добре ім’я найбільше багатство. Вже й ніч землю обіймає зійшов місяць і вдарив ясним промінням по білих хатах. АБВГПоміркуй ще!Поміркуй ще!Молодець!Поміркуй ще!
Домашнє завдання. Виписати з «Кобзаря» Шевченка 3-4 безсполучникових складних речень, у яких між частинами вживається кома чи крапка з комою.
4. Двокрапка в складному реченні
- друга частина пояснює, доповнює зміст першої (можна поставити а саме ): Видовище вражаюче, мальовниче: безмежжя хлібів, а над ними — безліч білих крил у польоті (О. Гончар).
- друга частина вказує на причину або наслідок того, про що говориться в першій (мо
жна поставити бо, тому що, так що ): Признаюсь — заздрю планетам: вони мають свої орбіти, і ніщо не стає їм на їхній дорозі (М. Коцюбинський). Віхола розпочалася з самісінького ранку: вийти з хати просто неможливо (О. Кобилянська). - у першій частині є слова так, такий, чути, бачити, вирішувати, думати, знати тощо (можна поставити що ): Я несу воду й чую: земля у мене під ногами тріскається і так пече, ніби я на жаровню ступаю (В. Близнець).
Також ставимо двокрапку в складних реченнях, проміжних між безсполучниковими й складнопідрядними , коли зміст другої частини уточнює зміст першої , а в складі першої є сполучники чи сполучні слова:
Недовге життя хмар: як непомітно з’явились, так непомітно й зникнуть, розтануть до полудня (О. Гончар).
“Безсполучникове складне речення (узагальнення)”
Конспект уроку з української мови для 9 класу на тему “Складне безсполучникове речення (узагальнення)”.
КОНСПЕКТ УРОКУ
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У 9 КЛАСІ
Тема: Розділові знаки в безсполучникових реченнях (узагальнення).
- поглибити й систематизувати знання учнів про безсполучникове складне речення, закріпити знання правил вживання розділових знаків між частинами безсполучникового речення;
- розвинути й закріпити вміння виявляти смислові відношення між частинами безсполучникових речень; розвинути логічне мислення, увагу, спостережливість, творчі здібності учнів;
- виховати повагу до рідної мови та рідного слова, актуалізувати значущість пунктуації як розділу лінгвістичної науки, активувати інтерес до сучасної української літератури.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал.
Мова – це доля нашого народу,
І вона залежить від того, як ревно
1.Організаційний момент. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Сьогодні ми з вами закріпимо знання про складне безсполучникове речення, повторимо правила уживання розділових знаків між його частинами, розвинемо вміння виявляти смислові відношення між ними, дізнаємось багато цікавого.
2.Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
- Яке речення називають складним безсполучниковим? (це таке складне речення, частини якого поєднані лише за змістом та інтонацією, без сполучників та сполучних слів);
- Які є смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення? (одночасність дій, послідовність дії, причинові, пояснювальні, умовні, часові, наслідкові відношення та відношення протиставлення, зіставлення);
- Коли між частинами БСР ставимо кому? (якщо вони поєднані відношенням одночасності, послідовності);
- Коли між частинами БСР ставимо крапку з комою? (якщо частини рівноправні, мають усередині свої розділові знаки або далекі за змістом );
- Коли між частинами БСР ставимо двокрапку? (у першій частині є дієслова знати, бачити, чути, розуміти, уявляти, пам’ятати тощо, наступна частина розкриває зміст попередньої, виражає причину того, про що йдеться у попередній);
- Коли між частинами БСР ставимо тире? (наступна частина виражає наслідок того, про що йдеться у попередній, зміст частин протиставляється, порівнюється)
3.Перевірка домашнього завдання.
Вдома ви мали скласти речення за схемами:
4.Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Розділові знаки насправді неймовірно полегшують нам життя, адже допомагають зрозуміти зміст речення. А чи відомо вам щось з історії пунктуації? Вперше прототипи розділових знаків з’явилися у 2 ст. до н.е. Арістофан Візантійський , очільник Александрійської бібліотеки , створив систему нотацій для драматичних творів. Кома з’вилася у ХV столітті – замість косої риски, якою на той час заміняли крапку всередині речення. Двокрапка вперше згадується у книзі «Грамматіка словенска» Лаврентія Зизанія ( 1596 ) у значенні, близькому до сучасної крапки з комою, а Мелетій Смотрицький у своїй «Граматиці» ( 1619 ) називає його «двоєточієм». Тире почали використовувати на зламі ХVII – ХVIIІ століть, а в Україні – на початку ХІХ. Розділові знаки мали цікаві назви в українській мові. Кому називали запинкою чи перетинкою, а тире чи дефіс – рискою. Сучасні назви розділових знаків впровадили з правописом М.Скрипника 1929 року.
5.Закріплення знань, умінь та навичок учнів. Виконання системи завдань.
Вправа 1. Запишіть речення, вставте пропущені розділові
знаки. Виконайте синтаксичний розбір речення.
Махнула осінь в ліси (—) вони зацвіли пурпуровими(,) сірими та жовтими фарбами (І Франко).
Дивлюсь я (:) біла хмарка криє сіре небо (Т.Шевченко).
Вправа 2. Запишіть речення із твору сучасної української письменниці Дари Корній «Сузір’я Дів», вставте пропущені розділові знаки. Поясніть смислові відношення між частинами речень.
- Василинка старанно вимальовує кольорових янголів (,) бабуся тимчасом варить борщ (одночасність подій).
- Дівчина знала (:) Іван не полишатиме спроб (є дієслово знати + зміст наступної частини розкриває зміст попередньої).
- Любов тримає людей укупі (,) егоїзм розводить по кутках (послідовність подій).
- Невидимі лихі руки піднімають дівчину над підлогою крипти (,) невидимі лихі очі просвердлюють її наскрізь (одночасність).
- Не розуміла (:) чому Надя Тарасові про це не скаже? ( зміст наступної частини розкриває зміст попередньої частини).
- Я скажу (–) серцем відчуєш, мене зрозумієш (наслідок).
Вправа 3. Пограймо з вами у гру. На початку уроку кожен з вас отримав зображення розумного смурфика, який посміхається. Я буду зачитувати твердження. Якщо ви з ним погоджуєтесь, піднімайте смурфика вгору.
1.Між частинами безсполучникових складних речень можуть ставитись тільки такі розділові знаки, як-от: двокрапка, тире, кома. ☹
2.Речення Він усміхається до сонця, пестить рукою жовті кленові листочки складне безсполучникове? ☹
3.Частини речення Учи азбуку – прийде хліб у руку виражають наслідкові смислові відношення?